Untuk keterangan lanjut, sila hubungi Hidayah (SID: 1088306) di talian 013-6448443(SMS/Whatsapp).

Wednesday, November 26, 2014

Cara Mudah Berhenti Merokok

Assalamualaikum..

Saya tertarik hari ni nak share cara mudah nak berhenti merokok.. Ni semua sebab ramai sangat sekarang ni perokok tegar.. Lagipun harga rokok dah naik dan kos hidup pun dah meningkat.. so, apa kata kita berjimat dengan SAY NO TO ROKOK!!



Saya akui, memang susah nak berhenti merokok, tambah2 yang dah bertahun2 merokok ni.. dah jadi sebati dalam diri.. silap2 boleh gigil satu badan sebab tak dapat merokok kan?? ada jugak yang nak berhenti merokok tapi takut gemuk kan?? Tapi, percayalah, jika anda ada niat untuk berhenti merokok, Allah akan permudahkan dan tunjukkan jalan.

ROKOK

Rokok merupakan silinder dari kertas berukuran panjang antara 70 hingga 120mm (variasi bergantung kepada negara) dengan diameter sekitar 10 mm yang berisi daun-daun tembakau yang telah dicincang. Rokok dibakar pada salah satu hujungnya dan dibiarkan membara supaya asapnya dapat disedut melalui mulut pada hujung yang lain.

Terdapat dua jenis rokok, iaitu rokok yang bertapis dan tidak bertapis. Rokok yang bertapis dibuat daripada bahan busa serabut sintetik yang berfungsi untuk menyaring nikotin.

Rokok biasanya dijual dalam bungkusan berbentuk kotak atau kemasan kertas yang dapat dimasukkan dengan mudah ke dalam kantung. Kebelakangan ini, bungkusan-bungkusan tersebut juga umumnya disertai dengan pesanan kesihatan yang memperingatkan perokok akan bahaya kesihatan akibat merokok, misalnya kanser paru-paru atau serangan jantung.

BAHAN KIMIA DI DALAM ROKOK

Ini adalah beberapa bahan kimia yang terkandung di dalam rokok:

  • Nikotin, kandungan yang menyebabkan perokok merasa tenang. 
  • Tar, yang terdiri daripada lebih daripada 4000 bahan kimia yang mana 60 bahan kimia di antaranya bersifat karsinogen. 
  • Sianida, sebatian kimia yang mengandungi kumpulan cyano. 
  • Benzene, juga dikenali sebagai bensol, bahan kimia organik yang mudah terbakar dan tidak berwarna. 
  • Cadmium, logam yang sangat beracun dan radioaktif. 
  • Metanol (alkohol kayu), alkohol yang paling mudah yang juga dikenali sebagai metil alkohol. 
  • Asetilena, merupakan sebatian kimia tak tepu yang juga merupakan hidrokarbon alkuna yang paling sederhana. 
  • Amonia, boleh ditemui di mana-mana, tetapi sangat beracun dalam kombinasi dengan unsur-unsur tertentu. 
  • Formaldehid, cecair yang sangat beracun yang digunakan untuk mengawetkan mayat. 
  • Hidrogen sianida, racun yang digunakan sebagai fumigan untuk membunuh semut. Zat ini juga digunakan sebagai bahan pembuat plastik dan racun perosak. 
  • Arsenik, bahan yang terdapat dalam racun tikus. 
  • Karbon monoksida, bahan kimia toksik yang ditemui dalam asap buangan kereta
vivix rokok


BAGAIMANA VIVIX MEMBANTU??

Secara ringkasnya, Vivix Shaklee bertindak dengan cara memulihkan semula struktur DNA dan seterusnya membantu menghasilkan sel-sel yang lebih sihat. Sel-sel yang telah rosak akan dibaiki. Jika anda seorang perokok yang mengidap kanser, vivix membantu membaiki sel-sel kanser ini dengan cara membaiki struktur DNA sel tersebut.





Bagaimana Vivix Shaklee membantu perokok tegar berhenti merokok?

Dengan pengambilan Vivix Shaklee selama 2 minggu secara berterusan, InshaAllah boleh berhenti merokok untuk selama-lamanya. Vivix Shaklee akan menyebabkan anda secara automatik tidak mahu merokok lagi sebab setiap kali anda merokok, rokok tersebut akan rasa pahit. Ini bermakna sel-sel badan anda sendiri akan menolak rokok secara automatik. Bukan itu sahaja, dengan pengambilan Vivix Shaklee, anda bukan sahaja boleh berhenti merokok, bahkan anda juga akan bertambah berseri dan nampak muda. Kenapa? Sebab Vivix Shaklee merupakan antioksidan yang sangat berkesan untuk membuatkan anda nampak 20 tahun lebih muda. Menarik kan???

Jom tengok apa kata pengguna yang dah berjaya.

























Anda berminat? boleh pm saya untuk dapatkan harga terendah di pasaran.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...