Untuk keterangan lanjut, sila hubungi Hidayah (SID: 1088306) di talian 013-6448443(SMS/Whatsapp).

Tuesday, November 4, 2014

[Omega utk Ibu Hamil]

Omega-3 berperanan penting dalam perkembangan sistem imun, yang terbentuk selama masa kehamilan dan bulan-bulan pertama setelah kelahiran.

Asid lemak Omega-3 juta memiliki peranan yang sangat penting pada perkembangan otak janin. Pada tahun 1968, seorang ilmuwan Swedia, Lars Svennerholm menemukan DHA (dari Omega-3) adalah menyerupai asid lemak lemak yang terdapat dalam otak dan merupakan bahan asas penyusun sel otak. Dia juga menyimpulkan bahawa perkembangan sel otak janin sangat tergantung pada jumlah Omega-3 yang berasal dari ibunya, kerana janin belum dapat mengubah asam lemak tidak januh dalam tubuhnya sendiri.

Sebuah komiditi ahli yang dipimpin oleh Berthold Koletzko, M.D., Rumah Sakit Anak Dr. Von Hauner, Universitas Munich menyatakan bahawa wanita hamil dan menyusui harus mengambil setidaknya 200 mg DHA per hari. Mereka berpendapat wanita yang mengambil Omega-3 DHA lebih tinggi memiliki kehamilan lebih sihat, dengan berat bayi lahir yang lebih tinggi dan kehamilan prematur yang lebih sedikit. Pengambilan DHA juga dihubungkan dengan peningkatan kecerdasan anak dan perkembangan mata.

University of Western Australia meneliti 98 wanita hamil yang mengambil 4 gr suplemen Omega-3 dari ikan atau 4 gr olive oil (minyak zaitun) perhari selama 20 minggu masa kehamilan hingga bayi lahir. Setelah anak yang lahir berusia 2 tahun, dilakukan ujian untuk menilai perkembangannya. Anak-anak yang ibunya mengambil suplemen Omega-3 juga memiliki nilai yang lebih tinggi pada koordinasi mata dan tangan, kemampuan bertutur, lamanya waktu berbicara, serta jumlah kosa kata yang mereka miliki dibandingkan dengan anak yang ibunya mengambil Olive Oil. Profesor Susan Prescott yang memimpin penelitian tersebut menyebutkan suplemen Omega-3 yang diambil berterusan selama kehamilan sgt diperlukan dan banyak manfaatnya utk ibu dan juga bayi


Hidayah
0136448443
Pengedar Sah Shaklee
COD Area: Bandar Sunway, Menara Kurnia, 
Lagoon Perdana dan kawasan sekitarnya.
POS Area: Seluruh Malaysia.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...